Sunday 16 December 2012

PERBEZAAN AHLI SUNNAH DAN WAHABI

Imam Abu Hatim al-Hanzali ar-Razi ra berkata : “Tanda ahlul bid’ah adalah mencela Ahlul Atsar. Tanda orang-orang Zindiq, mereka menamakan Ahlul Atsar dengan sebutan “Hasywiyyah”, mereka ingin mematikan Atsar. Tanda orang-orang Jahmiyyah, mereka menamakan Ahlul Sunnah dengan sebutan “Musyabbihan”. Tanda orang-oranga Qadariyyah, mereka menamakan Ahlus Sunnah dengan sebutan “Mujabbirah”. Tanda orang-orang Murjiah, mereka menamakan Ahlus Sunnah dengan sebut “Mukhalifah”. Dan “Nuqshaniyyah”. Tanda orang-orang Rafidhah, mereka menamakan Ahlus Sunnah dengan sebutan “Nashibah.” Padalah Ahlus Sunnah tidak mempunya nama kecuali nama saja dan mustahil nama-nama tersebut berpadu dalam diri mereka. (Dari Kitaab Ahlis Sunnah wa’ Tiqaadid Diin oleh ar-Razuuu. (Rinuklikan juga dalam Syarah Ushuul I’tiqaad Ahlis Sunnah wal Jama’ah oleh al-Lalika-i no.321 dan catatan kaki pada poin no.141 di Kitab Syarhus Sunnah oleh Imam al-Barbahari yang ditahqiq oleh Khalid bin Qasim ar-Radady, hal.116, cet II Daarus Salaf, th.1418 H).
 Mazhab Wahabi Al Salafyy konon...yg dikatakan ASWJ mari kita fikir apakah iktikad mereka ini. Banyak perkara yang yang dibolehkan oleh Ulama tp dibida'ahkan oleh ulama Wahabi Al salafy sebagai contoh menyambut nisfu syaban, tasawuf, Tawasul,Maulid Nabi, Hadiah pahala pada org Mati, Talqin, Ziarah ke makam Nabi SAW dll...apakah mereka ini layak dipanggil sebagai ASWJ??? Jgnlah disebabkan kita taksub kpd sesuatu parti maka kita dibutakan oleh serban yg besar, Tasbih yang panjang, Jubah yang labuh dan janggut yang panjang tanpa mengambil kira apakah iktiqad mereka??

Amirul Mukmini ‘Umar bin Khaththab ra berkata :

“Akan datang sekelompok manusia yang akan membantah kamu dengan syubhat al-Qur’an, maka bantahlah mereka dengan sunnah. Karena orang-orang yang (berpegang teguh) pada as-Sunnah lebih mengerti tentang Kitabullah. ((1-4) Disebutkan oleh Imam al-Lalika-i dalam kitabnya Syarah Ushuul I’tiqaad Ahlus Sunnah wal Jama’ah dan Ibnu Baththah dalam kitabnya al-Ibanah.) (Riwayat ad-Darimi (I/49), asy-Syariah oleh Imam al-Ajurri no.93, 102, al-Ibanah li Ibni Baththah al-Ukbari (I/250-251 no.83-84), Syarah Ushuul I’tiqaad Ahlis Sunnah wal Jama’ah (I/139 no.202).

Asal usul pembelajaran sifat 20 ini diasaskan oleh Al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari. Beliau dikatakan telah menetapkan tujuh (7) sifat bagi Allah berdasarkan akal iaitu: Al-Hayat, Al-Ilmu, Al-Qudrah, Al-Iradah, As-Sam'u, Al-Bashar, Al-Kalam dan menta'wil (mentafsirkan dengan makna lain) sifat-sifat khabariyah seperti, wajah Allah, tangan Allah, kursi Allah dan lain-lain.Dan yang kemudian diperluaskan oleh Syeikh Maturidiyah menjadi 13 sehingga 20 sifat. Didalamnya termasuklah penetapan sifat wajib dan mustahil bagi Allah sebanyak tujuh sifat. Pendekatan Al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari dilakukan pada masa suasana ilmu2 dikuasai oleh para ahli falsafah. Maka kita dapat lihat ilmu-lmu tauhid juga disampaikan pada masa itu dengan cara yang agak berfalsafah.Pada zaman itu juga fahaman mu'tazilah telah berkembang dan menguasai minda masyarakat pada masa itu. Puak syiah yang menyokong Saidina Ali dalam membentuk mazhab syiah manakala mereka menyalahkan Saidina Ali dalam majlis tahkim bagi menyelesaikan perang Sifin membentuk pula fahaman khawarij.Kemudian,muncullah fahaman Mu’tazilah daripada golongan yang terpengaruh dengan logik akal. Selain itu,lahirlah fahaman Qadariah,Jabariah, Najjariah & Musabbahah yang menyeleweng daripada iktikad asal.Umat Islam telah dilanda krisis iktikad selama 300 tahun, kemuncaknya ialah fahaman Mu’tazilah yang dipelopori oleh Wasil bin ‘Atha’

Ramai ulama menjadi mangsa akibat menentang fahaman Mu’tazilah seperti Imam Al-Bukhari yang terpaksa menyembunyikan diri Isa bin Dinar dipenjara selama 20 tahun,Imam Ahmad bin Hanbal dipukul 38 kali dan dipenjara 30 bulan, Imam Syafie hampir-hampir dihukum pancung.Kesan daripada itu,kesedaran mulai timbul,maka tampillah Abu Hassan Al-Sya’ri sebagai pendukung Ahli Sunnah Waljamaah pada abad ke-3 Hijrah.

Tujuan asas pembelajaran sifat 20 adalah untuk umat Islam ini bertauhidkan Allah SWT. Begitulah natijah pembelajaran ilmu Aqidah; mempelajari ertikata kalimah syahadah yang sebenarnya. Gagal memahami dan menghayati ilmu tauhid ini, maka rosaklah aqidah seseorang.

ABU HASSAN AL-SYA’RI

Pelopor utama yang mengembalikan semula iktikad umat Islam kepada iktikad sebenar Ahli Sunnah Waljamaah.dilahirkan di Basrah,Iraq kira-kira 55 tahun sesudah Imam Syafie wafat( 260 Hijrah) pada zaman pemerintahan Abasyiah.Keturunan daripada Saidina Abu Musa Al-sya’ri wafat pada tahun 324 H

ABU MANSUR AL-MATIRUDI

Merupakan pendukung Ahli Sunnah wal-Jamaah beliau berjuang bersama-sama Abu Hassan Al-asya’ri & ulama-ulama lain dalam mengembalikan iktikad umat Islam dengan melengkapkan usaha yang telah dibuat oleh Abu Hassan Al-Sya’ri

Metodologi (Manhaj) ASWJ :Sumber akidah:- Quran,Sunnah,Ijmak dan Qyias.

1. Hadis yang sahih dari Rasulullah wajib diterima termasuk hadis ahad.

2. Wajib tunduk dan patuh kepada Allah dan Rasul secara zahir dan batin.

3. Tidak boleh menentang sesuatu dari al-Quran dan Al Sunnah yang sahih hanya dengan Qyias atau perasaan atau kasyaf atau ucapan seorang syeikh atau lain-lain.

4. Jika berlaku pertentangan antara nas (Quran dan Sunnah) dengan akal, maka nas itu didahulukan.

5. Sifat maksum hanya ada pada diri Rasulullah.

6. Berbantah-bantah dalam agama adalah tercela

7. Memuliakan nas-nas syarak dan memerimanya dengan sepenuh hati serta tidak menyanggahinya.

8. Sunah rasul merupakan hujah di dalam akidah dan syariah.

9. Pendapat Para sahabat adalah betul dan tepat dan tafsiran mereka terhadap nas adalah hujah.

10. Kitab Allah dan Sunnah Rasul cukup sempurna dan dapat menyelesaikan segala masalah.

ANTARA IKTIKAD ASWJ

1. Allah dapat dilihat di akhirat

2. Al-quran adalah kalam Allah yang qadim.

3. Iman merangkumi ucapan & amalan

4. Meyakini semua perkara selepas mati

5. Ada syafaat pada hari kiamat

6. Semua perbuatan manusia dijadikan Allah, tetapi manusia ada usaha & ikhtiar

7. Muslim yang berdosa besar akan masuk neraka dan akhirnya akan masuk syurga

GOLONGAN YANG MENYALAHI AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

MUKTAZILAH

* Al-quran adalah makhluk (baharu)

* Allah tidak dapat dilihat dalam syurga

* Orang berdosa besar tidak beriman dan tidak kafir : tempatnya antara syurga-neraka

* Mentakwilkan hisab, mizan, sirat = keadilan Allah

KHAWARIJ

* Mengkafirkan Saidina Ali

* Orang yang berdosa besar adalah kafir

* Kanak-kanak yang mati sebelum baligh dikira kafir

* Mengkafirkan Aishah r.a

QADARIAH

* Perbuatan manusia dicipta oleh manusia - Allah tidak ada hubungan dengan perbuatan manusia

* Allah tidak tahu apa yang akan dibuat oleh manusia – sehingga ia dilakukan

JABARIAH

* Manusia tidak ada upaya

* Semua perbuatan manusia ditentukan oleh Allah

* Iman memadai dengan beriman di hati – berbuat dosa tidak menjejaskan iman

1 comment:

  1. Salam, mana contoh iktikad Wahabi? Ke saya yang silap tengok?

    ReplyDelete