Kandungan
Perkara
muka surat
Prakata
2
Bab 1 Metodologi penyelidikan
3
1.1 Latar belakang masalah
1.2 Objektif kajian
1.3 Masalah kajian
Bab 2 Pengenalan
4
Bab 3 Ilmu pedagogi
5
3.1 Definisi
3.2 Bidang kajian ilmu pedagogi
3.3 Mazhab dalam ilmu pedagogi
Bab 4 Kesan ilmu pedagogi dalam pengajaran dan
pembelajaran 11
4.1
Pengajaran
4.2
pembelajaran
4.3
Strategi pembelajaran kolaboratif
4.4
Strategi pembelajaran simulasi
4.5
Strategi pembelajaran menyelesaikan masalah
4.6
Strategi pembelajaran perbincangan kumpulan
4.7
Strategi pembelajaran induktif
Penutup 15
Bibliografi
16
Prakata
Alhamdulillah setinggi-setinggi kesyukuran kepada Allah S.W.T
kerana dengan limpah kurnianya kita masih diberi kesempatan untuk terus berada
didalam perjuangan menuntut ilmu .Selawat dan salam keatas rasul junjungan dan
nabi akhir zaman, mudahan-mudahan kita sentiasa berada didalam pimpinan dan
rahmatnya.
Saya bersyukur kepada Allah kerana dapat menyiapkan kajian ini
walaupun dihimpit oleh kekangan waktu
disebabkan oleh tugasan harian.Diharap dengan kajian seumpama ini dapat membantu saya mendalami ilmu pedagogi
seterusnya mempraktikannya dalam pengajaran dan pembelajaran di
sekolah.Sekalung budi ditujukan kepada Ust Fathurrahman B kasdiran yang banyak
memberi tunjuk ajar dalam memahami ilmu pedogogi,tidak lupa lupa juga ucapan
terima kasih buat keluarga kerana sentiasa memberi dorongan dan semangat untuk
terus berada didalam medan menunutut ilmu ini.
Mudahan-mudahan ilmu yang kita pelajari memberi manfaat kepada
agama,bangsa dan Negara.
Bab
1 Metodologi penyelidikan
1.1
Latar belakang masalah
Kesan ilmu pedagogi
terhadap pengajaran dan pembelajaran merupakan satu topik yang amat penting
untuk di bincang dan di kupaskan kerana
ia melibatkan sistem pendidikan yang berterusan disekolah.Kajian ini akan
mengkaji bagaimana ilmu pedagogi memainkan peranan yang penting untuk
pembelajaran yang lebih berkesan terhadap pelajar-pelajar.
1.2
Objektif Kajian
v Mengetahui kesan ilmu
pedagogi terhadap pengajaran dan pembelajaran.
v Mengetahui perbahasan bidang
kajian ilmu pedagogi.
v Mengetahui tentang
mazhab-mazhab yang terdapat dalam ilmu pedagogi.
v Dapat mempraktikkan ilmu
pedagogi dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
1.3
Masalah Kajian
Kajian ini menghadapi masalah yang
utama iaitu masalah kekurangan bahan rujukan,disamping itu juga keterbatasan
waktu yang disebabkan oleh kerja dan tugasan harian. Selain itu juga antara
masalah lain yang di hadapi untuk menyempurnakan kajian ini ialah keperluan
komitmen yang tinggi tehadap kajian kerana ia merupakan tajuk yang berkaitan dengan
pembelajaran disekolah yang tidak boleh dihuraikan secara sambil lewa.
Bab 2.pengenalan
Bagi seseorang yang baru menjejak kakinya dalam arena pengajaran pengetahuan
dan bidang ilmu pedagogi amat penting bagi memastikan pembelajaran dapat dilaksanakan
dengan lebih berkesan apatah lagi terdapat orang yang menganggap bahawa semua
istilah tersebut adalah sama dengan cara pengajaran sahaja. Ini adalah suatu
perkara yang harus diberi perhatian yang serius kerana konsep-konsep tersebut
adalah merupakan asas untuk membentuk sesuatu rancangan pelajaran harian yang
sempurna oleh seseorang guru. Selepas kita telah jelas mengenai ilmu pedagogi
dan perbahasannya maka kita akan meneliti sejauh manakah ilmu pedagogi memberi
kesan terhadap pengajaran dan pembelajaran
Oleh itu, ilmu pedagogi adalah amat penting untuk menjadi seorang
guru yang dapat menyampaikan ilmu kepada pelajar dengan pelbagai cara dan
teknik yang menarik. Ini kerana, melalui pengetahuan pedagogi guru dapat
mengetahui pelbagai cara yang mampu menarik minat pelajar untuk belajar. Guru
seharusnya perlu mempunyai cara tersendiri dalam mendekati para pelajarnya agar
mereka tidak bosan dengan kaedah pembelajaran satu hala iaitu hanya guru yang
menyampaikan maklumat dan pelajar hanya mendengar. Ini akan menjadikan pelajar
bosan dan mudah mengantuk ketika didalam kelas. Justeru itu, guru memainkan
peranan yang penting dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat
dilaksanakan dengan baik di sekolah.
Bab3.Ilmu pedagogi
3.1 Definisi
Perkataan “pedagogi” berasal daripada perkataan greek
“pedagogue”pendidik atau tutor yang mempunyai bakat dan kebolehan melaksanakan
tugas-tugas pengajaran secara berkesan. Pada masa sekarang perkataan pedagogi
bermaksud “sains dan seni pengajaran” yang melibatkan prinsip-prinsip dan
kaedah-kaedah mengajar serta proses pengajaran.
Mengikut
Mok Soon Sang (2002) “pengertian pedagogi boleh dihuraikan sebagai salah satu
bidang ilmu pendidikan yang berkaitan dengan kajian secara saintifik atas
prinsip-prinsip dan kaedah-kaedah mengajar, merangkumi proses pengajaran yang
optimum”
3.2 bidang kajian ilmu Pedagogi
Skop kajiannya amat luas,antaranya merangkumi
segala aspek yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah,
seperti pendekatan, kaedah, teknik , pengujian, penilaian dan sebagainya
3.2.1pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
Melaksana pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
menjadi tugas utama guru. Proses pengajaran dan pembelajaran berlaku setiap
hari waktu persekolahan berjalan mengikut jadual waktu yang telah
ditetapkan.Pelbagai ilmu pengetahuan, kemahiran dan penyerapan unsur nilai
murni perlu berlaku.
3.2.2peranan guru
Peranan guru melaksana pengajaran berkesan menjadi faktor penting untuk meningkatkan tahap pembelajaran murid ke arah perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek.Seseorang guru mesti memahami dan mengajar berpandukan carta aliran kerja P & P dan menggunakan kepelbagaian kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dapat memenuhi keperluan pelbagai aras tahap pencapaian murid. Pengajaran yang dilaksanakan semestinya menghasilkan pencapaian objektif pengajaran dan murid mendapat meningkatkan kemahiran pembelajaran serta perubahan tingkahlaku yang positif. Dalam kata lain berlaku proses guru mengajar dan murid belajar. Murid mendapat hasil dari proses pengajaran dan pembelajaran serta berlaku perubahan tingkahlaku positif yang dapat menunjukkan murid mendapat manfaat dari objektif pengajaran guru di bilik darjah itu.
Guru perlu melakukan penilaian yang berterusan untuk mengesan kekuatan dan kelemahan pembelajaran murid serta mengambil tindakan segera mengatasi kelemahan yang dapat dikenalpasti bagi mengelakkan kelemahan terkumpul. Kekuatan pembelajaran murid dipertingkatkan dan diperkukuhkan. Guru perlu berusaha gigih menerap nilai murni, disiplin kendiri dan semangat patriotisme di kalangan murid untuk dihayati dan akan menjadi amalan dalam kehidupan seharian di kalangan murid sama ada di sekolah atau di luar sekolah.
3.2.3 kaedah pendekatan
Pendekatan biasanya dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju sesuatu sasaran. Dalam pengertianyang lebih luas pendekatan juga diertikan jalan yang diambil untuk melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang dipilih biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu.Kaedah pengajaran yang selari dengan pendekatan pengajaran yang memusatkan murid adalah seperti kaedah menyelesaikan masalah, kaedah bermain dan kaedah perbincangan kumpulan.
Pendekatan pengajaran merupakan
haluan atau aspek yang digunakan untuk mendekati atau memulakan proses
pengajaran sesuatu isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata
pelajaran atau sesuatu kemahiran. Pendekatan-pendekatan wujud berdasarkan aspek-aspek
pengajaran yang kita ingin utamakan atau memberi perhatian yang lebih utama.
Sebab itu ada kalanya pendekatan meyerupai klasifikasi pengajaran di mana
jenis-jenis pendekatan wujud berdasarkan kriteria-kriteria yang kita gunakan
untuk meneliti proses pengajaran. Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh
digolongkan mengikut cara pengelolaan murid, cara-cara fakta disampaikan,
keaktifan pengajaran atau pelajar, pengajaran bahasa dan pengajaran mata
pelajaran lain
.
3.2.4 Kaedah dan teknik
Kaedah pengajaran adalah terdiri
daripada beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu.
Pengajaran yang dimaksudkan ialah segala aktiviti seseorang untuk menghasilkan
perubahan tingkah laku yang agak kekal dalam diri seseorang yang lain. Lantaran
itu, kaedah-kaedah pengajaran adalah seperti cercerita, perbincangan, bermain,
latih tubi, main peranan, menyelesaikan masalah, perbahasan, kuiz, lakonan, projek,
soalan dan lain-lain lagi.
Teknik-teknik pengajaran adalah
kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika
seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu
kaedah maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.Misalnya
katakanlah seorang ingin menggunakan kaedah bercerita untuk mengajar sesuatu
tajuk pelajaran. Teknik-teknik bercerita yang dimaksudkan ialah kawalan nada
suara, penggunaan alatan yang berkenaan, kemahiran mengekalkan minat murid,
gerrakan tangan serta kedudukan
murid-murid semasa aktiviti bercerita itu berlangsung.Kaedah mengajar seperti
syarahan juga mempunyai teknik-teknik yang tersendiri. Teknik-teknik syarahan
adalah seperti mempelbagaikan nada kadar
percakapan, bahasa yang sesuai, garis
kasar kuliah yang disampaikan, menyoal soalan-soalan yang mencabar pemikiran
pelajra dan lain-lain lagi.
3.2.5 pengujian
Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untukdiselesaikan supaya pemerhatian tepat dibuat tentang
penguasaan pelajar dalam sesuatu kursus . Ujian adalah alat ukur. Ujian
digunakan bagi mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam sesuatu kursus. Ujianmengandungi satu set tugasan (dalam bentuk tugasan) yang berdasarkansesuatu kursus bagi merangsang pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan
mereka dalam kursus berkenaan. Tahap penguasaan pelajar biasanya dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan yang diberi.
3.2.6 Penilaian
Banyak cara kita boleh mengkelaskan penilaian. Penilaian yang dibuatberasaskan tujuan dan masa boleh dikelaskan kepada penilaian formatif,sumatif, pra kelayakan dan
diagnostik dan alternatif. Penilaian pengajaran juga boleh dilakukan melalui pelbagai hasil pembelajaran pelajar seperti disertasi, projek, kajian kes, portfolio,
bengkel, seminar dan oral
pelajarj usteru ujian yang dibina perlu mencerminkan tujuan dan masa
sesuatupenilaian dilakukan. Terdapat dua jenis penilaian
berdasarkan kepada masa dan tujuan
pelaksanaan penilaian iaitu penilaian formatif dan sumatif.
1.Penilaian formatif
Penilaian
formatif digunakan untuk mengesan kemajuan yang dicapai oleh pelajar dalam
unit-unit pelajaran yang diajar. Penilaian formatif dilakukan bagi memastikan pelajar telah menguasai setiap unit pelajaran sebelum mereka diperkenalkan dengan unit pelajaran baru seterusnya. Penilaian formatif sangat berguna bagi tujuan diagnosis. Dengannya punca-punca kelemahan pelajar dapat dikesan. Penilaian formatif dapat menentukan sama ada pelajar telah bersedia untuk mengikuti pelajaran berikutnya yanglebih tinggi dan rumit. Penilaian
formatif juga boleh meningkatkan motivasi pelajar
untuk belajar.
Penggunaan penilaian formatif sangat
ditekankan di sekolah.Memandangkan laporan penilaian formatif adalah untuk tujuan diagnosiskelemahan pelajar dalam unit-unit pelajaran, pelaporan penilaian formatif amat sesuai dirumuskan sebagai “menguasai” atau “tidak menguasai”sesuatu isi
unit pelajaran. Pencapaian ujian formatif tidak sesuai digred.
2.Penilaian
sumatif
Penilaian sumatif pula digunakan bagi menentukan tahap penguasaan
pelajar dalam keseluruhan kursus. Penilaian sumatif biasanya dilakukan
pada akhir sesi kursus. Contoh penilaian sumatif
ialah ujian akhir semester.Memandangkan penilaian sumatif dibuat pada akhir
kursus, skor-skor daripenilaian sumatif biasanya lebih berguna untuk tujuan
melaporkan kema elajar daripada memperbaiki kelemahan awal pengajaran pensyarah
dan pembelajaran pelajar. Skor penilaian sumatif banyak digunakan bagi
tujuanpemilihan dan penempatan graduan ke alam pekerjaan
3.3 Mazhab dalam ilmu pedagogi
3.3.1 Mazhab behavioris
Mazhab
behavioris yang diperkenalkan oleh Ivan Pavlov dan dikembangkan oleh Thorndike
dan Skinner, berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan
tingkah laku. Teori pembelajaran mereka kebanyakannya dihasilkan daripada ujian
dan juga pemerhatian yang dilakukan ke atas haiwan seperti anjing, tikus,
kucing dan burung di dalam makmal.
Mereka menumpukan
ujian kepada perhubungan antara ‘rangsangan’ dan ‘gerakbalas’ yang menghasilkan
perubahan tingkahlaku.Secara umumnya teori behavioris menyatakan bahawa
pengajaran dan pembelajaran akan mempengaruhi segala perbuatan atau tingkah
laku pelajar.
3.3.2 Mazhab kognitif
Mazhab kognitif pula berpendapat bahawa pembelajaran
ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran, dan tidak dapat
diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku. Ahli-ahli psikologi
kognitif seperti Bruner dan Piaget menumpukan kajian kepada pelbagai
jenis pembelajaran dalam proses penyelesaian masalah dan celik akal
mengikut pelbagai peringkat umur dan kebolehan pelajar. Teori-teori
pembelajaran mereka adalah bertumpu kepada cara pembelajaran seperti pemikiran
celik akal, kaedah penyelesaian masalah semasa proses pembelajaran, otak akan
menyusun segala maklumat
3.3.3Mazhab sosial
Mazhab sosial pula menyarankan teori pembelajaran
dengan menggabungkan teori mazhab behavioris bersama dengan mazhab kognitif.
Teori ini juga dikenali sebagai Teori Perlakuan Model. Albert Bandura, seorang
tokoh mazhab sosial ini menyatakan bahawa proses pembelajaran akan dapat
dilaksanakan dengan lebih berkesan dengan menggunakan pendekatan ‘permodelan’.
Beliau menjelaskan lagi bahawa aspek pemerhatian pelajar terhadap apa yang disampaikan
atau dilakukan oleh guru dan juga aspek peniruan oleh pelajar akan dapat
memberikan kesan yang optimum kefahaman.
3.3.4 Mazhab humanis
Mazhab humanis pula berpendapat pembelajaran manusia
bergantung kepada emosi dan perasaannya. Seorang ahli mazhab ini, Carl Rogers
menyatakan bahawa setiap individu itu mempunyai cara belajar yang berbeza
dengan individu yang lain. Oleh itu, strategi dan pendekatan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran hendaklah dirancang dan disusun mengikut kehendak
dan perkembangan emosi pelajar itu. Beliau juga menjelaskan bahawa setiap
individu mempunyai potensi dan keinginan untuk mencapai kecemerlangan kendiri.
Maka, guru hendaklah menjaga kendiri pelajar dan memberi bimbingan supaya
potensi mereka dapat diperkembangkan ke tahap optimum.
Bab 4.Kesan ilmu pedagogi dalam
pengajaran dan pembelajaran
Bagi
mengoptimumkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran terdapat
pelbagai teori pembelajaran menjelaskan bagaimana seseorang belajar. Pendekatan
teori-teori pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan penting dalam
menentukan keberkesanan sesuatu pengajaran
dan pembelajaran dalam bidang pendidikan. kajian ini akan membincangkan
pendekatan pengajaran berasaskan beberapa teori yang dapat membantu guru dalam
perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Dalam hal ini, pelbagai
kajian telah dibuat dan kaedah pembelajaran telah ditemui berhubung dengan
manusia.
4.1 Pengajaran
Pengajaran ialah sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan
bersama oleh guru dan muridnya. Pengajaran ini adalah dirancang oleh guru
secara sisitematik dan teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik
mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya
mengambil inisiatif untuk belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan
menguasai kemahiran yang diperlukan.
4.1.1 ciri-ciri Pengajaran
- guru dan murid,
- guru sebagai pengajar
dan murid sebagai pembelajar,
- hanya bermakna apabila ada pembelajaran,
- melibatkan instruksi diikuti dengan
latihan, indoktrinasi dan pelaziman,
- melibatkan proses pemikiran dan penggunaan
bahasa atau simbol,
- ada kaitan dengan tugasan dan pencapaian,
- boleh dijalankan dengan aktiviti
berpusatkan guru, murid dan gabungan guru-murid serta berpusatkan sumber,
- meliputi rancangan mengajar,
- proses yang melibatkan interaksi dua hala,
- ada unsur sains dan
seni.
4.2 Pembelajaran
Pembelajaran merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran”.
Mengikut Robert M. Gagne (1970) dalam The Condition of Learning,
pembelajaran merupakan “perubahan tingkahlaku atau kebolehan seseorang yang
dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan proses pertumbuhan”.
pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku kepada seseorang
dengan membentuk perkaitan yang baru, atau sebagai potensi yang sanggup
menghasilkan tindak balas yang baru
4.2.1 Ciri-ciri pembelajaran
- Satu proses yang
berterusan,
- Secara formal dan
tak formal,
- Secara formal
melalui sekolah – membaca, menulis & mengira dsb.,
- Secara tak formal
melalui rakan sebaya, keluarga, media massa, persekitaran.
- Mempunyai teori-teori
atau mazhab pembelajaran,
- Empat mazhab
pembelajaran utama – behavioris, kognitif, sosial dan humanis.
4.3 Strategi Pembelajaran
Kolaboratif
Pendekatan ini menekankan kemahiran komunikasi dalam kalangan pelajar melalui aktiviti dan projek pembelajaran mereka. Kolaboratif turut menekankan perasaan ingin tahu pelajar dalam membina kemahiran membaca. Hasil daripada interaksi pelajar dengan bahan pengajaran, pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan guru. Schrage (1990), menyatakan pembelajaran kolaboratif adalah aktiviti bekerjasama kerana melibatkan perkongsian hasil pembelajaran bagi membentuk idea baru. Justeru, pelajar dapat membina pengetahuan yang lebih bermakna hasil pembacaan bersama berbanding dengan pembacaan secara individu.
4.4 Strategi Pembelajaran Simulasi
Proses interaksi pelajar dengan bahan pengajaran seperti teks, grafik, animasi, bunyi dan sebagainya dapat membantu pelajar membaca dengan baik. Sowell (1989), mendapati penggunaan bahan konkrit dalam jangka panjang oleh guru dapat meningkatkan pencapaian pelajar dan sikap mereka. Simulasi adalah satu situasi yang memberi gambaran sebenar objek, proses atau peristiwa yang dilalui oleh pelajar dalam proses pembelajaran mereka. Dalam keadaan ini, pelajar dapat memahami kaedah membaca dengan betul dan yakin. Justeru, pelajar akan lebih seronok dan bermotivasi ke atas program membaca mereka.
4.5 Strategi Pembelajaran
Menyelesaikan Masalah
Proses menyelesaikan masalah dapat digabungkan dengan aktiviti pemainan bahasa. Pelajar akan memilih bahan yang sesuai dan tepat bagi menentukan kemahiran membaca yang sesuai dengan tahap pengetahuan mereka. Aktiviti berunsur hiburan dan menyeronokan sesuai digunakan untuk mengasah kemahiran mental, logik, pengetahuan dan proses menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar. Guru hanya berperanan sebagai fasilitator iaitu membimbing mereka ke arah penyelesaian masalah.
4.6 Strategi Pembelajaran
Perbincangan Kumpulan
Perbincangan adalah satu strategi yang melibatkan interaksi dua hala antara guru dengan pelajar atau pelajar dengan pelajar. Rashid dan Abdul Razak (1995), menyatakan bahawa kaedah perbincangan menggalakkan pertukaran idea secara bebas antara beberapa orang pelajar dan membimbing mereka mendapat pengetahuan yang baru. Dalam kemahiran membaca, perbincangan menggunakan bahasa dan pengucapan yang betul bagi memahami topik pembelajaran. Keadaan ini bukan sahaja melatih pelajar berkomunikasi malah turut membaca bahan-bahan yang berkaitan dalam tempoh perbincangan mereka.
4.7Strategi Pembelajaran induktif
Pendekatan induktif melibatkan
aktiviti mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat, kemudian membuat
generalisasi atau kesimpulannya. Pada permulaan pengajaran, guru akan
memberikan beberapa contoh yang khusus tetapi mengandungi satu prinsip yang
sama. Berdasarkan pada contoh-contoh yang diberikan, murid dibimbing memikir,
mengkaji, mengenal pasti dan mentafsir maklumat yang terkandung dalam
contoh-contoh khusus itu, kemudian membuat generalisasi atau kesimpulan yang
berkenaan.
Kaedah
induktif yang berlandaskan pendekatannya, merupakan salah satu kaedah mengajar
yang sesuai digunakan dalam pengajaran berbagai-bagai mata pelajaran.
Bab 5.penutup
Kesimpulannya, pengetahuan pedagogi merupakan aset penting kepada
seorang guru. Ianya perlu difahami dan diaplikasikan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di sekolah. Melalui pengetahuan pedagogi, seorang guru akan
dapat mempelbagaikan cara pengajarannya agar menarik minat pelajar dan juga
dapat menyampaikan isi pelajaran dengan lebih baik.
Selain itu, melalui pengetahuan pedagogi juga, seorang guru akan
dapat mengatasi masalah pelajar-pelajar yang kurang berminat untuk belajar
dengan pelbagai pendekatan, kaedah, strategi dan teknik yang boleh digunakan.
Sebagai guru, mereka perlu kreatif untuk menghasilkan penyampaikan isi
pengajaran yang menarik kepada para pelajar.
Untuk itu, pengetahuan pedagogi ini
adalah merupakan asas yang penting kepada seorang guru selain daripada
pengetahuan yang mendalam tentang kursus yang mereka ikuti.
Bibliografi
Abdul Rahim Abdul Rasyid 1996 panduan
latihan mengajar, Selangor DBP.
Kamarudin Hj Husin 1998 pedagogi
bahasa(perkaedahan),Selangor Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Lee Shok Mee 1993 pedagogi
4(A)pengujian dan penilaian dalam pendidikan,Kuala Lumpur percetakan Season
Sdn Bhd.
Atan Long 1981 pedagogi-kaedah
am mengajar,Kuala Lumpur Fajar Bakti Sdn Bhd
Mok Soon Sang 2010 pedagogi untuk
pengajaran dan pembelajaran,Puchong.Multimedia Sdn Bhd
No comments:
Post a Comment